Nőgyógyászat

Mivel foglalkozik a nőgyógyászati szakrendelés?

Legtöbbször kismedencei fájdalommal, hüvelyfolyással vagy vérzési rendellenességgel fordulnak a nők nőgyógyász szakorvoshoz. Azonban évente ajánlott szűrővizsgálatra jelentkezni akkor is, ha semmilyen panasz nem jelentkezett. A nőgyógyászati szűréseknek már fiatalon rutinná kell válniuk ahhoz, hogy a betegségek nagy része megelőzhetővé váljon, és így elkerülhetnek több kellemetlen tünetet is.
A nőgyógyászati problémákat legtöbbször fertőzés, hormonzavar, vagy a nemi szervek fejlődési rendellenessége okozza.

DSCF6019

Nőgyógyaszati rendelő a szegedi Stefánia Klinikán

A szegedi Stefánia Klinikánál tudjuk, hogy az empátia mennyire fontos a nőgyógyászati rendelés során, és mennyire fontos az orvos személyisége, stílusa. Mindent megteszünk, hogy a vizsgálatokra az előre egyeztetett időpontban tudjunk sort keríteni, és minden beavatkozás előtt pontos tájékoztatást ad szakorvosunk a vizsgálat menetéről, hatékonyságáról, eredményéről.

Milyen panaszokkal, tünetekkel, betegségekkel kereshetik fel nőgyógyászati magánrendelésünket?

A leggyakoribb ok, amivel nőgyógyászhoz fordulnak a hölgyek, a különféle folyások. Ennek hátterében állhat egyszeri fertőzés vagy szimplán csak a túlzásba vitt higiénia. A kiváltó ok megállapítását azonban mindig orvosra kell bízni. Egyéb fájdalmas panaszok – például alhasi fájdalmak, vizeletürítés közbeni fájdalom – esetén haladéktalanul fel kell keresni a nőgyógyászati szakrendelést.
Felkereshetik rendelésünket rendszertelen menstruációs ciklussal vagy premenstruációs tünetekkel is. A menstruációs zavarok mögött állhat kialakult mióma is, ami ugyan nem rosszindulatú, de korai felismerése több kellemetlen tünetet előzhet meg.
A nőgyógyászati rákszűrésre akkor is érdemes évente egyszer eljönni, ha egyébként teljesen egészségesnek érzik magukat a páciensek.
Gyermekvállalás előtt érdemes részt venni egy alapos kivizsgáláson, bár azok a nők esetében, akik rendszeresen járnak nőgyógyászhoz és részt vesznek szűrővizsgálatokon, nem kell meglepetésektől tartani. 20 éves kor alatt és 35 éves kor felett azonban mindenképp magasabb a kockázat, ezért számukra különösen fontos a családtervezés.
A fiatal páciensek első nőgyógyászati vizsgálatuk miatt kereshetik fel rendelésünket, a változó korban lévő hölgyek pedig a menopauza miatti panaszokkal fordulhatnak szakorvosunkhoz.

A nőgyógyászati szűrővizsgálatok jelentősége

Amennyiben a szűrővizsgálatok már fiatalon a szemléletmód részévé válnak, lényegesen könnyebb lesz később a panaszok, betegségek felismerése és ezáltal a gyógyítása. 13 és 15 éves kor között ajánljuk az első nőgyógyászati vizsgálatot. Belső vizsgálatot körülbelül 16 éves kor után végzünk, de a szexuális élet megkezdése után mindenképp ajánlott.

A szűrővizsgálatok elemei a szexuális úton terjedő betegségek szűrése, és a rákszűrés, valamint az emlőszűrés és a kismedencei ultrahang. A méhnyakrákos betegségek szinte 100%-osan időben kiszűrhetőek a rendszeres szűrővizsgálatokkal.

A nőgyógyászati szűrővizsgálatok során a rákmegelőző állapot felismerése történik. Évente érdemes elvégeztetni a szűrést, még akkor is, ha Ön panasz- és tünetmentes. A korai felismerés rendkívül fontos a daganatos és a nem daganatos eredetű elváltozások esetében egyaránt, ugyanis az időben elkezdett kezeléssel megakadályozhatóak a súlyosabb következmények. Ilyenkor derítünk fényt az esetleges gombás és bakteriális fertőzések okozta gyulladásokra is. A fontosabb szűrések a méhnyakszűrés, az emlővizsgálat és a petefészek-vizsgálat.

Gyakori nőgyógyászati betegségek

• Trichomonas fertőzés
  • Chlamydia trachomatis
  • Bartholin-mirigyek betegségei
  • Hüvelyfolyás
  • Endometriosis
  • Kismedencei gyulladások
  • Petefészekgyulladás
  • Klamidiázis
  • Petefészek ciszta
  • Méhnyakrák, méhtestrák, méhpolip
  • Méh és hüvelysüllyedés
  • Emlőproblémák, mellrák
  • Mióma
  • Menstruációs zavarok, premenstruációs szindróma
  • Meddőség, petefészek elégtelenség
  • Nőgyógyászati inkontinencia

Milyen szolgáltatásokat vehet igénybe nőgyógyászati szakrendelésünkön?

• Fiatalok első nőgyógyászati vizsgálata
  • Fogamzásgátlás tervezése
  • Védőoltások (pl. HPV)
  • Citológiai vizsgálatok (rákszűrés)
  • Szexuális úton terjedő betegségek korai diagnosztizálása, kezelése
  • Fogantatás előtt családtervezési tanácsadás
  • Terhesség korai diagnosztizálása
  • UH diagnosztika, hüvelyi ultrahang
  • Menopauza rendelés

Hogyan készüljön fel a nőgyógyászati vizsgálatra, mire számítson?

A nőgyógyászati vizsgálat elején az orvos kikérdezi Önt panaszairól, a korábbi betegségekről. Minden információ fontos lehet, ezért azokat érdemes közölni a szakorvossal, akinek természetesen az elmondottak tekintetében titoktartási kötelezettsége van. Amennyiben szükséges, vérnyomás- és testsúlymérés is történik. Bizonyos esetekben a nőgyógyász kérhet laborvizsgálatokat is.
A szükséges vizsgálat lényegének ismertetése után többnyire a páciensben lévő kezdeti feszültség is oldódik.
A vizsgálat a legtöbb esetben külső és belső megtekintést is tartalmaz. A külső nemi szervek szemléjével felismerhető például a szeméremtesti daganat vagy a hólyagsérv. A belső vizsgálattal – hüvelyi feltáró vizsgálattal – bizonyos gyulladásos betegségek is felfedezhetőek. Ilyenkor vizsgálja az orvos a hüvely belső felületét, a méh hüvelyi részét, a méhnyakat és a méhszájat.

A hüvelyi feltárást követően tapintással vizsgálja a kismedencei szerveket az orvos, amellyel megállapítható a méh nagysága, helyzete, és felmérhetőek a méh körüli szervek. Ultrahangos vizsgálat segíti a kismedencei szervek feltérképezését.
A mellek vizsgálatának célja, hogy időben észrevegye a nőgyógyász szakorvos a mellekben kialakuló daganatot, illetve felfedezze a mellbimbók rendellenes váladékozását. A mellvizsgálat része a hónalj és a kulcscsont környékén lévő nyirokcsomók áttapintása is.
A nőgyógyászati vizsgálatokra érdemes üres hólyaggal érkezni, mert ez is segíti az ellazulást. Szűrővizsgálatokon való részvételhez ideális a peteérés előtti nap, de ha ez nem megoldható, akkor is fontos, hogy ne menstruáció alatt vagy esetleges fertőzéses állapotban történjen a vizsgálat.
A vizsgálaton az orvos kérdezni fogja Önt az utolsó menstruációs ciklus kezdő időpontjáról, a menstruációval kapcsolatos esetleges egyéb problémákról, a rendszeresen szedett gyógyszerekről. Mindenképp tájékoztassa az orvost más, rendkívüli tünetekről, például hajhullásról, súlyváltozásról.
A vizsgálat során teljesen steril eszközöket használ az orvos és a vizsgálatokat gumikesztyűben végzi.