Magas vérnyomás veszélyei

Magas vérnyomás

A magas vérnyomás népbetegségnek számít a civilizált világban, egyes adatok szerint évente akár 7 millió ember halála is visszavezethető a hypertónia kórképére és további 1,5 milliárd ember szenved világszerte a hipertónia szövődményeitől. Néma gyilkosnak is szokták nevezni a diabeteshez hasonlóan a magas vérnyomást, a riasztó név abból fakad, hogy tüneteket csak későn produkál. A szegedi Stefánia Klinika kardiológiai szakrendelésén ezért kiemelt hangsúlyt fektetünk a magas vérnyomás prevenciójára, szűrésére és kezelésére.

Vérnyomás mérés

Mikortól beszélünk magas vérnyomásról?

A magas vérnyomás diagnózisához két vagy több alkalommal mért, 140/90 Hgmm érték szükséges. Fontos, hogy a vérnyomás mérés szakszerűen és nyugalmi állapotban történjen, mindez úgy, hogy kiszűrje az ún. „fehér köpeny” szindrómából fakadó, megtévesztő értékeket(fehér köpeny szindrómáról akkor beszélünk, ha a páciens a rendelői körülmények között magasabb vérnyomás értékeket produkál az izgalom hatására). A vérnyomás mérése két érték megállapításával történik, a szívizom összehúzódásához kapcsolódó érték az ún. szisztolés, ellazulásához kapcsolódó érték pedig az ún. diasztolés érték. A normál tartományú vérnyomás nyugalmi állapotban 100-140 Hgmm szisztolés, és 60-90 Hgmm diasztolés tartományba esik.

A magas vérnyomás okai

A magas vérnyomás lehet elsődleges vagy másodlagos. Az esetek döntő többségében elsődleges hipertóniáról beszélünk, hiszen a magas vérnyomás hátterében más betegség nem fedezhető fel. Másodlagos hipertónia a magas vérnyomásos kórképek 5-10 százalékában jelentkezik, mikor a hipertónia kialakulásának hátterében egyéb betegség áll(vesebetegség, endokrin rendszert érintő kórképek, szívbetegség).

A magas vérnyomás veszélyei

Sok páciens nem tekinti komoly betegségnek a magas vérnyomást, és kevesen tudják, hogy a kezeletlen hipertónia az egyik legfontosabb kockázati tényezője a stroke-nak, a szívinfarktusnak, a szívelégtelenségnek. Azt is fontos tudni, hogy már kissé emelkedett vérnyomás is súlyos károsodást okozhat a szervezetben, különösen akkor, ha egyéb rizikótényezőkkel együtt károsítja a szív-, és érrendszert. Mivel a magas vérnyomásnak nincsenek jellegzetes tünetei, így a szövődmények megelőzése és a hatékony kezelés érdekében rendszeres ellenőrzésre van szükség.

Vérnyomásproblémák esetén forduljon hipertónia szakrendelésünkhöz!