Alvászavarok kezelése

Alvászavarok kezelése a szegedi Stefánia Klinikán!

Az alvás nélkülözhetetlen az egészségmegőrzés szempontjából. Éppen ezért az alvásproblémák komoly egészségügyi problémákhoz vezethetnek, amennyiben kezeletlenül maradnak. Az alvászavarok kihatnak a nappali éberségre és közérzetre is, a munkavégzés minőségére, valamint emberi kapcsolatainkra is, ezért mindenképpen fontos szakorvoshoz fordulni, amennyiben éjszaka nehezen tud elaludni, gyakran felébred, vagy ha az alvást követő nap is fáradtnak érzi magát. Az alvászavarok hátterében lelki és testi betegségek is állhatnak, ezért fontos a kivizsgálás. A szegedi Stefánia Klinikán az alvászavarok kezelésével is foglalkozunk, a problémák hátterében meghúzódó okokat pedig komplex diagnosztikai vizsgálatokkal segítünk kiszűrni.

Mennyi alvásra van szükségünk?

Az alvásigény az életkor előrehaladtával folyamatosan változik.  Míg egy gyermeknek akár 10 óra alvásra is szüksége lehet, addig egy idős embernek elegendő lehet 5-6 óra is. Az alvásigény befolyásolhatja emellett azt is, hogy mekkora szellemi illetve fizikai igénybevételnek vagyunk kitéve napközben. Az alvás során olyan folyamatok játszódnak le a szervezetben, melyek nélkülözhetetlenek az egészség megőrzéséhez. Ezt bizonyítja, hogy azok a felnőttek, akik napi 6 óránál kevesebbet aludtak, azoknál az étvágy szabályozásáért felelős hormonok szintje megváltozott, és ez elhízáshoz vezetett. Egyes kutatások kimutatták, hogy az alvászavarok a cukorbetegség kialakulásának kockázatát is növelték,  valamint a csontok egészségét is negatívan befolyásolta a kialvatlanság.

Hogyan kezelhetőek az alvásproblémák? 

Mindenképpen szükséges elsőként tisztázni az alvászavarokat okozó lelki vagy fizikai betegségeket, zavarokat. Az alvászavarokat lehet gyógyszeresen, vagy anélkül is kezelni. Mindenképpen javasolt megpróbálni az altatók nélküli módszereket, az ún. alváshigiénés szabályok betartását, valamint odafigyelni a táplálkozási szokásainkra, melyek sokszor nem kedveznek a pihentető alvásnak. Az esti órákban lehetőleg ne fogyasszunk kávét, kólát, vagy egyéb serkentőszereket, hanem lehetőleg könnyű ételeket, például salátát, gyümölcsöket együnk.

Mikor forduljunk szakemberhez az alvászavarral?

Napjainkban a rohanó életmód gyakori következményei az alvászavarok, melyek a fokozott stressz, lelki problémák, valamint a pajzsmirigy betegségének következményei lehetnek. Az alvászavar megnyilvánulhat álmatlanságban, rossz alvásminőségben, aluszékonyságban is. A kialvatlanság következményei közé tartozik a tanulási-, és koncentrálóképesség csökkenése, az ingerlékenység, gyakori fáradtságérzet, valamint súlyosabb esetekben a szellemi leépülés. Az alvászavar egyszerre lehet betegség és tünet, éppen ezért mindenképpen érdemes kivizsgálni amennyiben olyan panaszokat okoz, ami negatívan befolyásolja a közérzetet, valamint az egészséget.